Of het nu gaat om een weekendje weg of om vakantie buitenshuis, op reis gaan met een kind dat het medisch ketogeen dieet volgt, vraagt om heel wat organisatie.

Wat je echt niet moet vergeten

Zowel voor een weekend als voor een hele vakantie moet je deze spullen echt niet vergeten. Tenzij je ergens naartoe gaat in “the middle of nowhere” kun je in een supermarkt altijd nog ingrediënten die je vergeten bent of verse groente en fruit kopen. Maar bijvoorbeeld een goede weegschaal kun je niet zomaar overal vinden. Vergeet daarom niet deze spullen in de tas te doen:

  • De weegschaal die je altijd gebruikt om ingrediënten tot op de gram te kunnen afwegen.
  • Het noodprotocol dat je, als het goed is, van het ziekenhuis hebt gekregen waarin het infuusbeleid staat en wat je moet doen in geval van ziekte met het ketogeen dieet. Het kan handig zijn om deze in het Engels en/of de taal van het land waar je naartoe gaat te vertalen.
  • Als u gaat vliegen: Een medisch schrijven van uw arts of diëtist waarin wordt aangegeven welke producten en vloeistoffen je aan boord nodig hebt.
  • Het overzicht van de hoeveelheid calorieën, koolhydraten, eiwitten en vetten dat je kind per dag moet hebben (als je dat nog niet uit je hoofd weet)
  • Alles wat je nodig hebt om de glucose- en ketowaarden in het bloed van je kind te kunnen meten
  • Genoeg vitamines voor elke dag dat je weg bent.
  • Verzekeringspasje en ID van je kind.
  • Genoeg voeding voor medisch gebruik voor het aantal dagen dat je weg bent.
  • Ingrediënten van een specifiek merk die je dagelijks gebruikt en waarvan je weet dat je kind niet zonder kan en niet zeker weet of je het op de plek waar je naartoe gaat kunt vinden. Bijvoorbeeld een bepaald type siroop of pindakaas. 
  • Het favoriete drinkflesje van je kind.

Een weekend op stap met uw kind op een ketogeen dieet

Als je maar voor 2 tot 3 dagen weggaat, is het handig om van tevoren alle maaltijden voor te bereiden zodat je ter plekke gewoon lekker kan genieten en niet aan koken hoeft te denken.

Elke maaltijd kun je in een aparte bewaardoos doen. Met tape en een stift kun je erop schrijven om welke maaltijd voor welke dag het gaat. Vervolgens doe je alle maaltijden samen met een paar koelelementen in een goede koeltas en je bent klaar voor vertrek. 

Zorg er wel voor dat er op de plek van bestemming een koelkast is waarin je zodra je aankomt alle bewaardozen koud kunt bewaren. Als er ter plekke ook nog een micro-oven is, is dat helemaal mooi meegenomen. Het is ook handig om voor de zekerheid iets extra’s mee te nemen wat je kind lekker vindt zoals olijven, stukjes kokosnoot of macadamianoten voor als je kind opeens en onverwachts ergens trek in heeft. 

Een langere vakantie buitenshuis

Als je langer weggaat, is het niet mogelijk om alles van tevoren voor te bereiden en moet je dus ook de spullen en ingrediënten meenemen die je nodig hebt om ketogeen te koken. Bedenk welke kookspullen en ingrediënten je voor je kind gebruikt, check of die kookspullen ter plekke aanwezig zijn en of jouw onmisbare ingrediënten van een bepaald merk makkelijk op de plaats van bestemming te kopen zijn. Wat niet ter plekke aanwezig/te vinden is kun je het beste meenemen. Neem dan ook net iets meer mee dan wat je normaal gesproken voor de betreffende hoeveelheid dagen nodig hebt. Door onvoorziene omstandigheden kan het gebeuren dat je een aantal dagen later thuiskomt dan gepland. 

Dingen en ingrediënten die van pas kunnen komen zijn (naast de hierboven dingen die je echt niet moet vergeten) bijvoorbeeld:

  • Bewaardoos, tape en een permanent marker. Zo kun je ter plekke gaan koken voor een aantal dagen en iedere maaltijd op de juiste manier labelen. 
  • Een mixer/pureer apparaat.
  • Koelelementen.
  • Een koeltas voor als je een dagje op pad gaat.
  • Macadamianoten. In supermarkten zijn ze niet altijd te vinden en vaak ook duur. 
  • Een paar pakjes lang houdbare slagroom.
  • Een tube mayonaise van het merk dat je altijd gebruikt.
  • Een pot olijven.

Laatste tips voor vertrek

  • Het is handig om het eten, het bestek en het drinken dat je kind tijdens de reis nodig heeft, in een apart tasje te doen dat je in de auto of in het vliegtuig bij je kan houden. 
  • Ook kan het de moeite waard zijn om als je voor een langere periode weggaat de maaltijden voor de eerste paar dagen van tevoren voor te bereiden zoals je zou doen bij een weekendje weg. Dat geeft je de tijd om rustig op je vakantiebestemming aan te komen en jezelf te organiseren en boodschappen te doen.
  • Om dezelfde reden is het ook handig om in je eigen huis een aantal maaltijden in de diepvries te bewaren zodat je bij thuiskomst niet meteen hoeft te koken.

Wij wensen jullie een hele fijne vakantie toe!